dsc 9081Tegoroczne – już XXXVII Dni Karola Lipińskiego upłynęły pod znakiem ważnych dla melomanów jubileuszy – 230. rocznicą urodzin wielkiego radzynianina oraz dwudziestoleciem Radzyńskiego Towarzystwa Muzycznego jego imienia. Były także – niestety naznaczone pandemią i związanym z nią reżimem sanitarnym, skąd wynikała konieczność transmitowania ich online oraz istotnego zmniejszenia widowni obecnej na sali.

Ostatni, wspaniały jazzowy, koncert – 7 listopada – odbył się przy całkowicie pustej sali, a setki melomanów wysłuchały go w transmisji online sfinansowanej – jak i wcześniejsze – przez Starostwo Powiatowe w Radzyniu Podlaskim – za co – wielkie dzięki! Podziękowania należą się też współorganizatorom koncertów oraz niezawodnym sponsorom.

Już 12 września, w Izbie Pamięci Karola Lipińskiego w pałacu Potockich zainaugurował XXXVII Dni Karola Lipińskiego koncert radzynianki Zuzanny Budzyńskiej i Szymona Ogryzka, którego organizatorami byli: Instytut Muzyki i Tańca Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego reprezentowany przez Hannę Szych oraz Radzyńskie Towarzystwo Muzyczne pod prezesurą Agnieszki Jeż, która objęła kierownictwo organizacyjne i artystyczne nad wszystkimi koncertami.

Artyści – podczas brawurowego wykonania nagrodzonego rzęsistymi oklaskami – zaprezentowali radzyńskiej publiczności Trzy polonezy op. 9 Karola Lipińskiego – nr 1 A-dur, nr 2 e-moll i nr 3 D-dur, Medytacje z opery Thaïs Julesa Masseneta, Walca Scherzo op. 34 Piotra Czajkowskiego, Recitativo e arioso Witolda Lutosławskiego i Wariacje Karola Lipińskiego na temat z opery Kopciuszek G. Rossiniego op. 11.

W sobotni wieczór 26 września salę widowiskową Radzyńskiego Ośrodka Kultury wypełniła Polska Muzyka Filmowa w znakomitej interpretacji Warszawskiej Orkiestry Kameralnej „Impressione” oraz dwójki solistów: sopranistki Mileny Lange oraz barytona Michała Janickiego. Dyrygentem oraz błyskotliwym i dowcipnym konferansjerem wydarzenia był Krzesimir Dębski.
Orkiestra wraz z solistami i dyrygentem zaprezentowała utwory: Wojciecha Kilara, Krzysztofa Komedy, Jerzego Matuszkiewicza, Krzesimira Dębskiego, Waldemara Kazaneckiego, Adama Walacińskiego, Michała Lorenca z filmów i seriali, m. in: Stawka większa niż życie, Ogniem i mieczem, Przygody pana Michała, Czarne chmury, Noce i dnie, Ziemia obiecana, „Czterej pancerni i pies”, „Janosik”, „Trędowata”, „Bilans kwartalny”, „Prawo i pięść”, „Bandyta”, Tajemniczy ogród, Podróż za jeden uśmiech, Jak rozpętałem II wojnę światową.

W niedzielę 11 października w sali kinowej odbył się recital fortepianowy Marcina Dominika Głucha, który zaprezentował radzyńskiej publiczności program składający się z: IV Sonaty fortepianowej C-dur op. 38 Johanna Nepomuka Hummla, Trzech walców op. 64 Fryderyka Chopina, Klavierstücke op. 117 Johannesa Brahmsa oraz Koncertu fortepianowego d-moll KV 466 Wolfganga Amadeusza Mozarta w transkrypcji fortepianowej Johanna Nepomuka Hummla. Publiczność nagrodziła solistę owacjami na stojąco.

Kolejny sobotni wieczór 24 października rozbrzmiewał koncertem jubileuszowym z okazji 230. rocznicy urodzin Karola Lipińskiego oraz dwudziestolecia Radzyńskiego Towarzystwa Muzycznego. Przed liczebnie okrojoną radzyńską publicznością zaprezentował się duet skrzypcowy Krzysztofa Jakowicza z synem Jakubem w miejsce wcześniej anonsowanego, ale chorego Roberta Morawskiego.

Przed rozpoczęciem koncertu Prezes RTM Agnieszka Jeż. wraz z sekretarzem RTM Andrzejem Kotyłą przekazała na ręce współpracowników oraz sponsorów uroczyste adresy w ramach podziękowań za wieloletnią współpracę.

Duet wykonał dla radzyńskiej publiczności program: Georg Philipp Telemann – Sonata G-dur w kanonie, Antonio Vivaldi – Sonata F-dur na dwoje skrzypiec RV 70, Antonio Vivaldi – Sonata G-dur na dwoje skrzypiec RV 71, Aleksander Tansman – Sonata 1950, Grażyna Bacewicz – Piosenka, Nokturn, Kujawiak, Karol Lipiński – Kaprys D-dur op.29 nr 8, Henryk Wieniawski – Trzy kaprysy op.18: g-moll, D-dur, a-moll. Rodzinny duet tak zachwycił widownię, że – gdyby nie ograniczenia czasowe i sanitarne – bisom zapewne nie byłoby końca. Maestro K. Jakowicz nie po raz pierwszy zauroczył radzyńskich melomanów nie tylko wirtuozowskim kunsztem, ale i scenicznym wizerunkiem, a syn profesora znakomicie dotrzymał mistrzowi kroku.

W sobotę 7 listopada w sali kina odbył się – z powodu sytuacji pandemicznej wyłącznie online – koncert finałowy XXXVII DKL w wykonaniu czteroosobowego WARSAW/PARIS JAZZ QUINTET w składzie: Robert Majewski – trąbka, Paweł Perliński – fortepian, Andrzej Łukasik – kontrabas, Sebastian Frankiewicz – perkusja. Zespół zachował w swej nazwie "Kwintet" w hołdzie dla zmarłego piątego uczestnika grupy – francuskiego wokalisty Marca Thomasa. Program koncertu zawierał jazzowe wykonania utworów Fryderyka Chopina: Other Changes (Mazurek g-moll op. 24 nr 1), New Ballad (Balladę g-moll op. 23), Longing (Mazurek a-moll op. 17 nr 4), After Christmas (Scherzo h-moll op. 20 II temat), Amber Voyage (Mazurek C-dur op. 67 nr 3), Without a Prelude (Preludium c-moll op. 28 nr 20) oraz Accidentals Sea (Scherzo E-dur op. 54).

Koncerty dofinansowane zostały ze środków ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” oraz samorządów województwa, powiatu i miasta.

Sponsorami strategicznymi DKL są: Spółdzielcza Mleczarnia Spomlek w Radzyniu Podlaskim oraz dr Gerard sp. z o.o w Międzyrzecu Podlaskim.

Inni niezawodni darczyńcy, to: Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. w Radzyniu Podlaskim, Bank Spółdzielczy w Radzyniu Podlaskim, SPOŁEM Powszechna Spółdzielnia Spożywców w Radzyniu Podlaskim, Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Radzyniu Podlaskim, Górnicza Fabryka Narzędzi Sp. z o.o. w Radzyniu Podlaskim, POLESIE sp. z o. o. spółka komandytowa w Łukowie oraz AUTO-MAN Krzysztof Manowiec Białka.

Do zobaczenia podczas przyszłorocznej XXXVIII edycji DKL w – miejmy nadzieję – zdrowszych okolicznościach kultury nieograniczonych żadnym, w tym także sanitarnym, reżimem.

Andrzej Kotyła, sekretarz RTM

AP2_7090
AP2_7716
AP2_8265
DSC_3949
DSC_8727
DSC_9081