P1010375

Piętnaście gier komputerowych, w tym sześć, w których przewijały się motywy związane z Pałacem Potockich, powstało podczas imprezy o nazwie Palace Game Jam, która odbyła się w Radzyniu w dniach od 30 czerwca do 2 lipca. Miasto gościło 60 programistów, grafików, projektantów z różnych stron Polski, którzy mieli za zadanie w ciągu 48 godzin od podstaw stworzyć grę na temat ujawniony tuż przed rozpoczęciem wydarzenia.

Spotkanie zorganizowane zostało we współpracy z Kołem Naukowym Twórców Gier POLYGON działającym przy Politechnice Warszawskiej. Honorowym patronatem imprezę objął Burmistrz Miasta Radzyń Podlaski Jerzy Rębek.

Rozpoczął się od marzenia

- Organizacja spotkania twórców gier i miłośników nowych technologii w historycznym miejscu - Pałacu Potockich, stanowi ciekawe połączenie form: tradycji i nowoczesności, nadaje nową funkcję radzyńskiemu zabytkowi i jest świetną jego promocją – mówi włodarz Radzynia.

- Palace Game Jam w Pałacu Potockich w Radzyniu rozpoczął się od mojego marzenia – mówi pomysłodawca i główny organizator radzyńskiej edycji game jamu Jan Wasak, członek Koła Naukowego Twórców Gier POLYGON przy Politechnice Warszawskiej. - Gdy byłem w Szwecji na podobnej imprezie – Castle Game Jam, która odbywała się w średniowiecznym zamku, pomyślałam, że możemy to w Polsce zrobić lepiej i taniej. Mamy tu także wspaniałe zabytki, a Polska jest stolicą game jamów - odbywa się tu wiele imprez tego typu.

Na pytanie, dlaczego wybór padł na Radzyń i Pałac Potockich, odpowiada: - Mieszkałem w Radzyniu przed podjęciem studiów w Warszawie, znałem ten zabytek zaliczany do grona najwspanialszych rezydencji rokokowych w Europie. Spodziewałem się, że jego piękno przyciągnie gamejamowiczów do Radzynia. Poza tym spotkałem się z otwartością i życzliwością pana burmistrza Jerzego Rębka, gdy powiedziałem o swoim pomyśle. Pałac Potockich okazał się dla wielu osób magnesem, niektórzy wybrali przyjazd do Radzynia ze względu na nasz zabytek. Okazało się, że nawet w małym mieście można zrobić imprezę, na którą zjadą się ludzie z całej Polski - dodaje.

W imprezie uczestniczyło 60 osób z różnych stron Polski: Warszawy i Lublina, ale także Wrocławia, Krakowa, Tarnowa, Piły, Bydgoszczy, Poznania, Łukowa....

W programie spotkania znalazło się zwiedzanie zespołu pałacowo-parkowego. Następnie został ogłoszony temat dla gier: "Legenda". Mógł on dotyczyć legend radzyńskich, ale nie musiał....

Już na miejscu powstała większość zespołów liczących od 1 do 7 uczestników. Po dwóch dniach pracy 15 gier zostało zaprezentowanych i ocenionych przez publiczność, która przyznała nagrody w 3 kategoriach, oraz przez jury, które wybrało dwie gry.

Legendy Radzynia i nie tylko

Mimo że nie było obowiązkowe wykorzystanie motywów radzyńskich, pojawiły się one w sześciu grach. Wystąpiły w niej postaci związane z pałacem, bohaterowie radzyńskich legend, elementy architektury pałacu: jego wnętrza, fragmenty rzeźb Redlera, a także muzyka Karola Lipińskiego – wielkiego wirtuoza skrzypiec i kompozytora, urodzonego w Pałacu Potockich.

Grand Prix turnieju zdobyła gra "Legendy Radzynia", którą stworzył zespół kierowany przez Macieja Kozłowskiego ps. Mantis z Warszawy. Rzecz dzieje się w pałacu w muzeum (które dopiero powstanie ), gracz jest jego kustoszem, broniącym eksponatów przed złodziejem, pomagają mu m.in. duchy dawnych właścicieli, mieszkańców pałacu.

Na co dzień pan Maciej pracuje jako informatyk, zajmuje się tworzeniem sprzętu medycznego wykorzystującego technologię rozszerzonej rzeczywistości. Dzięki temu chirurg może przykładowo "zobaczyć" kręgosłup przez skórę, a nie na ekranie, dzięki czemu może operować, nie odwracając oczu od pacjenta. To przyspiesza operację, czyni ją bezpieczniejszą. Gry tworzy od 1989 roku, pracował w branży growej, nadal jeździ na game jamy. - Kocham gry, dzięki nim można zrobić wiele dobra – twierdzi. Jako przykład podaje gry dla dzieci z niepełnosprawnościami, autystycznych, które wspomagają terapię. - Są gry edukacyjne, także takie, które mogą dać chwile relaksu, rozrywki.

Gra została stworzona przez zespół, w skład którego wchodziły m.in. dwie studentki Akademii Sztuk Pięknych, zdobyła największe uznanie zarówno publiczności jak i jury. - Zafascynował nas temat Radzynia i chcemy tematem zarazić innych. Cieszę się, że tu przyjechałem. Jest tu przepięknie, pałac jest fantastyczny, a jego historia intrygująca. Słuchałem opowieści o Radzyniu, o ludziach, którzy tu mieszkali i stwierdziłem, że warto tę wiedzę upowszechnić. Jeśli ktoś spotka radzyńskie wątki w grze, może go to zainspiruje do głębszego zainteresowania miastem i przyjazdu tutaj – mówi Maciej Kozłowski.

"Mam nadzieje, że pobyt w Radzyniu będzie inspiracją..."

Oczywiście produkt powstały w dwa dni nie jest doskonały, niektórzy deklarują, że po powrocie do domu będą pracować nad jego udoskonaleniem. - Mamy zamiar w zespole dopracować stworzoną grę, bo wymyśliliśmy sporo mechanik, chcemy je wykorzystać – mówi Helena z Warszawy, która jest grafikiem, na co dzień pracuje w korporacji, a tworzenie gier to dla niej pasja, sposób ucieczki od poważnych tematów, z jakimi ma do czynienia w pracy.

Robert Lewicki z Bydgoszczy zdał maturę i startuje na studia informatyczne. W swojej grze wykorzystał legendę o nieszczęśliwej miłości Urszuli Potockiej i Stanisława Paszkowskiego. Oczywiście, czy legenda zakończy się szczęśliwie dla zakochanych – zależy od gracza. Jeśli pokonają przeszkody, uda im się wspólnie uciec z pałacu.

W podsumowaniu imprezy, które odbyło się w sali widowiskowo-kinowej Radzyńskiego Ośrodka Kultury wziął udział burmistrz Radzynia Jerzy Rębek, który wręczył, ufundowane przez  Miasto Radzyń Podlaski, nagrody twórcom wyróżnionych gier. Była okazja do zaprezentowania miasta, Pałacu Potockich – problemów i perspektyw związanych z jego rewaloryzacją i zagospodarowaniem. - Mam nadzieję, że pobyt w Radzyniu pozostanie w państwa pamięci przez długi czas, będzie inspiracją do wyzwań w dziedzinie, którą reprezentujecie, ale także zachęci do powrotu do naszego miasta – mówił burmistrz Jerzy Rębek.

Game jam - zabawa i nauka, mobilizacja i kreatywność

Prezesem Stowarzyszenia Twórców Gier POLYGON na Politechnice Warszawskiej, pod którego egidą zorganizowany był turniej, jest Jakub Nietupski. - Pierwotną formą naszej działalności było Koło Naukowe Twórców Gier POLYGON, które skupia osoby zainteresowane tworzeniem gier – zarówno profesjonalistów, jak i amatorów rozpoczynających przygodę z grami – wyjaśnia prezes. Podstawową formą działalności są cotygodniowe spotkania, w których uczestniczy około stu osób. - Jako koło organizujemy 2 duże game jamy w roku: na przełomie stycznia i lutego warszawską edycję Global Game Jamu, która odbywa się na całym świecie jednocześnie. Druga to Slavic Game Jam, który w tym roku organizujemy trzeci raz – w ostatni weekend lipca i, jak dotąd, jest to największe nasze osiągnięcie – dodaje Jakub Nietupski.

Na pytanie, czy warto organizować, uczestniczyć w game jamach Jan Wasak odpowiada: - Na pewno warto. Game jamy to z jednej strony wspaniała zabawa, z drugiej – bardzo intensywna nauka. Ktoś mi powiedział, zachęcając do udziału w pierwszym moim game jamie: tu w dwa dni nauczysz się więcej niż w miesiąc. Czasu jest mało, wyzwań wiele, ale jest kogo podpytać w razie problemu. Uczestnicy wymieniają się wiedzą i doświadczeniem. Musi nastąpić wielka mobilizacja, wyzwala się wielka kreatywność, pracuje się najczęściej w grupach tworzonych już na spotkaniu, trzeba umieć współpracować ze sobą. Na game jamach nawiązywane są kontakty, rodzą się przyjaźnie. Efektem spotkania jest skończony projekt, który można pokazać np. potencjalnemu pracodawcy.

Nagrodzone gry:

Legendy Radzynia - Grand Prix

autorzy: Marta Stawska, Patryk Woźnicki, Paweł Sołtys, Helena Stiasny, Maciej Kozłowski, Marek Lukasiewicz, Sylwester Osik

Ghost, run ghost! - za wykorzystanie architektury Pałacu Potockich, stworzenie modelu wnętrz w 3d autorzy: Justyna Jakubiak, Weronika Wietrzyńska, Asia Skalska, Łukasz Śmierzchalski, Bartek Włoszek.

The legendary snake - najwyżej oceniona przez publiczność za grywalność.

Autorzy: Mateusz Rorat, Michał Jurczak, Jakub Ostrowski

O Koniu, który jeździł koleją – wyróżniona przez publiczność za innowacyjność.

Autorzy: Agata Nawrot, Sebastian Krzyszkowiak.

Legenda nie z twojej ligi – wyróżniona przez publiczność za wykonanie.

Autorzy: Joanna Kamelska, Filip Stolarczuk, Agnieszka Rudak

Nagroda specjalna za strój:

Tomasz Jaworski

Gry powstałe na Palace Game Jam można zobaczyć i wypróbować na https://itch.io/jam/palace-game-jam

Organizatorzy dziękują za pomoc: Pani Ewie Grodzkiej - dyrektor I LO w Radzyniu, Panu Cezaremu Czarniakowi - dyrektorowi Szkoły Podstawowej nr 1, Pani Danucie Bukryj-Pałce- dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2, Panu Sławomirowi Sałacie - prezesowi PUK, Pani Agnieszce Włoszek - dyrektor MOSiR, Panu Radosławowi Mazurowi - naczelnikowi Wydziału Zarządzania Mieniem Komunalnym.